Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2015

Τα 3Π του Σύγχρονου Μάνατζμεντ στον Δευτερογενή Τομέα


Ο σύγχρονος μάνατζερ έχει να αντιμετωπίσει αναρίθμητο αριθμό προκλήσεων στην σημερινή επιχείρηση καθώς οι απαιτήσεις αυξάνουν συνεχώς σε ένα παγκοσμιοποιημένο ανταγωνιστικό περιβάλλον. Κατά την άποψή μου λοιπόν, υπάρχουν 3 βασικοί πυλώνες που κάθε διευθυντής του δευτερογενή τομέα πρέπει να έχει στο πίσω μέρος του μυαλού του και να υπολογίζει, τόσο στον λειτουργικό προγραμματισμό της ημέρας, όσο και στον επιχειρησιακό σχεδιασμό του μήνα. Αυτές τις τρεις έννοιες, θα τις ονομάσω τα 3Π καθώς αποτελούν για εμένα τις βασικότερες έννοιες στην διοίκηση ενός εργοστασίου ή ακόμη και μιας ολόκληρης βιομηχανίας.


Η Παραγωγή είναι αυτή που κάνει μια βιομηχανία αυτό που είναι, δηλαδή της δίνει την ταυτότητα της μέσα στον συγκεκριμένο κλάδο και στον επιχειρηματικό χώρο που κινείται γενικότερα. Μέσα στην έννοια της Παραγωγής, εντάσσω τα προϊόντα, τα παραγωγικά μέσα (μηχανήματα), τις εγκαταστάσεις και το σημαντικότερο κεφάλαιο της επιχείρησης που είναι οι άνθρωποι. Τα παραγόμενα προϊόντα είναι αυτά που την τοποθετούν σε κάποιον κλάδο , ενώ τα παραγωγικά μέσα της δίνουν τον τρόπο για να τα παράξει. Αυτά τα δύο σε συνδυασμό είναι κι αυτά που συνήθως δίνουν το λεγόμενο ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Αυτό μπορεί να γίνει εύκολα αντιληπτό αν κάποιος σκεφτεί ένα καινοτόμο προϊόν με μεγάλη ζήτηση και σύγχρονα παραγωγικά μέσα με δυνατότητες μεγάλης παραγωγικότητας. Οι εγκαταστάσεις είναι ο γεωγραφικός χώρος που ανήκει στην επιχείρηση όπου γίνεται η παραγωγή και πιθανότατα η αποθήκευση των προϊόντων. Όλα αυτά όμως δεν έχουν καμιά αξία δίχως τον εξειδικευμένο ανθρώπινο παράγοντα που τους δίνει πνοή. Αφού οριστεί η παραγωγική διαδικασία, οι άνθρωποι πρέπει να συντονιστούν και με βάση την τεχνογνωσία που διαθέτουν να προσδώσουν την λεγόμενη υπεραξία στην πρώτη ύλη για να παραχθεί το τελικό προϊόν. Έτσι, ο σύγχρονος μάνατζερ πρέπει να εκμεταλλευτεί τα παραγωγικά του μέσα, ώστε να έχει τη μέγιστη παραγωγικότητα με τις ελάχιστες φύρες προϊόντος ή πρώτων υλών και τους ελάχιστους νεκρούς χρόνους μηχανής ή χαμένων ανθρωποωρών.

Η Ποιότητα είναι αυτή που έρχεται να συμπληρώσει την Παραγωγή και να κάνει τον τρόπο λειτουργίας της επιχείρησης πιο αποτελεσματικό και αποδοτικό σε κάθε τομέα. Η αρχή της Ποιότητας είναι ολόκληρη φιλοσοφία που πρέπει να γίνει αποδεκτή από του ανθρώπους της επιχείρησης όλων των κλιμακίων, από την διοίκηση μέχρι τον απλό εργαζόμενο. Η Ποιότητα είναι αυτή που προλαμβάνει, αξιολογεί, διορθώνει τις διαδικασίες και τα προϊόντα που τυγχάνουν να αποκλίνουν από το επιθυμητό αποτέλεσμα. Για να δώσω ένα απλό παράδειγμα είναι πολύ διαφορετικό και μικρότερο το κόστος για μια βιομηχανία μίας εσωτερικής αστοχίας, δηλαδή εάν ένα ελαττωματικό προϊόν γίνει αντιληπτό μέσα στο εργοστάσιο, και πολύ μεγαλύτερο το κόστος μιας εξωτερικής αστοχίας, δηλαδή εάν ένα ελαττωματικό προϊόν φτάσει στον πελάτη. Επίσης, κατά τη γνώμη μου είναι τόσο σημαντική η έννοια της Ποιότητας στο σύγχρονο επιχειρηματικό περιβάλλον που μπορεί ακόμη και να δώσει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε μια επιχείρηση. 

Το Περιβάλλον αν και τελευταίο πρέπει να υπάρχει πάντα μέσα στο μυαλό ενός σύγχρονου μάνατζερ. Όπως η Παραγωγή και η Ποιότητα αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι μιας επιχείρησης, έτσι ακριβώς και το Περιβάλλον. Το Περιβάλλον πρέπει να προστατεύεται με όλες τις απαραίτητες διαδικασίες και για αυτό το λόγο υπάρχουν τα αντίστοιχα Συστήματα Περιβαλλοντικής Διαχείρισης. Επίσης, αυτές οι διαδικασίες αντί να αποτελούν κόστος για μια βιομηχανία μπορούν πολύ εύκολα να μετατραπούν σε κέρδος για την επιχείρηση. Για παράδειγμα, η διαχείριση των απορριμάτων μπορεί να γίνει με τρόπο που να αποδώσει κέρδος π.χ. ανακύκλωση, καθώς επίσης ενεργοβόρες διεργασίες να μετατραπούν σε οικονομικές π.χ. συμπαραγωγή ενέργειας. Από κάθε άποψη, ο σύγχρονος μάνατζερ πρέπει να αναλογιστεί ότι ο σεβασμός στο Περιβάλλον, ενισχύει το κύρος της επιχείρησης, βελτιώνει την Ποιότητα και μειώνει το κόστος της Παραγωγής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου